onsdag 4 februari 2015

En sexa Skåne

I början av hösten 2012 tog ett gäng filmare som kallade sig S:t Knutsgruppen kontakt med Film i Skåne. De sex gruppmedlemmarna ville göra var sin långfilm på ett år för en budget på 100 000 kr vardera. Film i Skåne skulle finansiera. Några veckor senare var det klart. Film i Skåne gick in med utvecklingspengar och för filmarna var det bara att sätta fart. Projektet fick namnet "En sexa Skåne". Drygt två år senare är fyra filmer klara och två på gång. Rapporten, som är skriven av Camilla Larsson, tittar närmare på vad det blev, vad det gav och vilka erfarenheter man kan dra. Ladda ner och läs!

Talangutvecklingsprogrammet Pure Fiction som drivs gemensamt av Film i Skåne, BoostHbg och Film Stockholm/Filmbasen, är ett av de lyckade exempel som lyfts fram i Myndighetens för kulturanalys rapport "Bland förebilder och föreställningar. Jämställdhetsarbete på kulturområdet". Satsningen syftar till att bland kulturutövarna stimulera jämställdhet utifrån principen allas deltagande på lika villkor.

onsdag 5 mars 2014

Fiktionsturism i Skåne

Under hösten 2013 tittade Tourism in Skåne i en rapport närmare på Skånes möjligheter att utveckla fiktionsturism med potential att attrahera internationella besökare. Rapporten är skriven av Jenny Sahlström. I Skåne finns mycket inom fiktion; litteratur och filmer som utspelar sig här, festivaler och evenemang inom litteratur och film. Möjligheterna att utveckla turism i fotspåren av fiktion är många.

Rapporten är en del av EU-projekt ”Utveckling av besöksnäringen”

Maria Söderlings rapport från 2013 års filmkollo i Ystad Studios. Kollot genomfördes 29 juni-6 juli och riktade sig till unga människor med funktionsnedsättning. Ansvariga pedagoger under lägret var Christina Erman Widerberg och Pia Ivarsson, och lägret genomfördes av Film i Skåne med stöd från Statens Kulturråd, Region Skåne, Studieförbundet Vuxenskolan och Barnhabiliteringen Ystad.

Rapport av Jenny Sahlström, Film i Skåne, 2013.

Rapport av Tobias Nielsén, QNB Analys & Kommunikation AB, 2009.

Biograflanserade dokumentärfilmer i Sverige 2003-2009: produktions- och finansieringsvillkor samt distributionsresultat, rapport av Karolina Lidin, SFI, 2009.

Rapport av Film i Skåne, Kultur Skåne och Enheten för regional utveckling, 2008

Var filmarbetarna bor, var filmjobben finns och hur filmarbetarna försörjer sig. Rapport av Margareta Dahlström, Brita Hermelin, Sara Östberg, Kulturgeografiskt seminarium 1/2007, Kulturgeografiska institutionen Stockholms universitet

måndag 5 mars 2007

Digital Bio