Stort grattis till alla årets vinnare! 

Pixel Talent Award
Jury: Hanna Sohlberg (Film i Skåne), Alexandra Lige Berglund (BoostHBG), Joachim Hedén (Way Creative Films), Magnus Paulsson (Solid Entertainment) och Erik Magnusson (Rock'n'Roll Film)

P4210471
Foto: Chloe Chiang

Emelia Hansson

Med motiveringen: Priset går till en regissör som i sitt filmskapande visar stor närvaro, lyhördhet och talang för regi och gestaltning. Det inre möter det yttre i gränslandet mellan verklighet och magi, där barnens upplevelser står i fokus och tas på stort allvar. Vinnaren av Pixel Talent Award 2018 är Emelia Hansson.



Bästa film klass 1/Pixel Junior
Jury: Amanda Lindblad, Maya Åkeson Rayner och Liam Åkeson Rayner

Vinnare 2 Junior
Foto: Jonna Ölund

Rymdkriget 2 av Jakob Böök och Daniel Blomqvist

Med motiveringen: En ambitiös film med en hög teknisk kvalitet och härliga uttrycksfulla karaktärer som bygger vidare på ett starkt original med ett nytt syfte. Nu enade med gemensamma krafter för att rädda jorden. 

 

Andra pris klass 1/Pixel Junior
Jury: Amanda Lindblad, Maya Åkeson Rayner och Liam Åkeson Rayner

Vinnare 1 Junior
Foto: Jonna Ölund

En Whiteboardfilm av Vera Johansson Stampe

Med motiveringen: Med ett imponerande berättande och en stark teknisk skicklighet, levererar denna film en lekfull och samtidigt ren tolkning i form av ett annorlunda visuellt verk. Konstnärlig, och till ett härligt beat av hårdrock.

 

Tredje pris klass 1/Pixel Junior
Jury: Amanda Lindblad, Maya Åkeson Rayner och Liam Åkeson Rayner

Får man cykla på gångbanan!? av Ellen Olsson, Isak Carlsson, David Franzén, Victor Magnusson och Victor Lindell

Med motiveringen: Alla har en berättelse i sina liv som inte alltid syns på utsidan, och därför är det viktigt att ta hand om varandra. Med en varm humor, och seriösa undertoner förmedlas detta budskap med fina skådespelarinsatser.

 

Bästa film klass 2
Jury: Martin Degrell, Lena Hansson Varheygi och Shahab Mehrabi

winner 2
Foto: Chloe Chiang

Fader Son av Robin Brose

Med motiveringen: Vi drivs framåt i filmen genom en stark dialog i en intim miljö. Ett laddat möte som levereras med en säkerhet utan att skriva publiken på näsan. Det öppna slutet lämnar oss med funderingar och en vilja att föra diskussion kring frågorna filmen lyfter. 

 

Bästa film klass 3
Jury: Martin Degrell, Lena Hansson Varheygi och Shahab Mehrabi

P4210383
Foto: Chloe Chiang

Känn då av Malin Englund

Att i en film på under 15 minuter få med så många aspekter på klass, sexualitet och relationer, med stark tonträff och trovärdighet, visar på en begåvning för och kunskap om filmmediet. Vi har sett en film som jobbar med fördomar och utmanar berättandet i dess egen form. Starkt manus, bra regi och ett säkert fotoarbete.

 

Bästa film klass 4
Jury: Martin Degrell, Lena Hansson Varheygi och Shahab Mehrabi

P4210378
Foto: Chloe Chiang

God Ton av Anneli Ström-Villaseca och Ismaila Jallow

Priset för bästa film i klass 4 går till en skarpt skriven och självsäkert realiserad kortfilm som vet precis vad den vill förmedla och gör det väl. Med humor, intelligens och syrlighet väcker den nya tankar och vrider på perspektiv. Det är en idédriven film vars form och innehåll samverkar på ett effektivt och imponerande sätt.


 

Anagram
s manuspris
Jury: Erik Ahrnbom och Lotta Forsblad, Anagram

Anneli Ström-Villaseca och Ismaila Jallow
God Ton

I ett manuskript som andas både återhållen ilska och en stor portion humor lyckas författarna levandegöra en aktuell konflikt genom ett optimalt utnyttjande av kortfilmsformatets möjligheter.

 

Ebba-priset

Jury: Anna Lönn Franko (WIFT Södra, filmare&manusförfattare), Lisa Fjellman (WIFT Södra, bildkonstnär&filmare), Carin Bräck (manusförfattare&regissör) och Fredric Ollerstam (filmare&producent)

P4210352
Foto: Chloe Chiang

Lingonnatten av Erica Elfström

Regissören har med stor humor och energi tagit sig an ett tabubelagt ämne med ett tydligt kvinnligt perspektiv och en stark kvinnlig huvudkaraktär som vet vad hon vill. Alla filmens karaktärer är som gjutna i sina roller och spelar med komisk precision. Scenografin är mustig och färgrik och speglar det delikata innehållet på ett utmärkt sätt. Klippningen har en rytm som överrumplar, och tittaren dras bokstavligen med i det mer och mer skenande händelseförloppet. Det är en film som lockar till både hysteriska skratt och eftertanke. Att göra bra komedi är en svår konst. Det är skickligt regisserat.



 

Film i Skåne och Doc Lounges pris för bästa dokumentär
Jury: Elin Hörberg (Doc Lounge Lund), Anna Bynkenheim (Doc Lounge Helsingborg), Teres Arvidsson (Doc Lounge Malmö), Erika Hallgren (Doc Lounge Malmö) och Anna Andersson Björk (Doc Lounge Malmö)

P4210363
Foto: Chloe Chiang

Swedish Dream av Sadik Salem och Johannes Rydinger

En visuellt vacker skildring av staden som både bokstavligen och symboliskt utgör porten till Sverige och ett nytt liv. Med fint flow genom karaktärernas berättelser och drömmar gestaltar den samtiden och ett brännande aktuellt ämne på ett ärligt sätt som inte lämnar någon oberörd.

 

Bästa VR
Jury: Erika Wasserman, Elena Malakhatka och Bjarke Pedersen

P4210377
Foto: Chloe Chiang

Flykten från Sverige av Josepha Wessels, Fitore Osmanaj och Pär Moberg

One of the strongest things with Virtual Reality is that you are placed in the middle of the experience and is forced to engage directly with what happens around you. You cannot escape the emotional connection you get from the story that you suddenly are a part of. Even with the technical shortcomings the piece has, the core of the experience is very strong and we hope to see future iterations of the piece. Escaping the bombing of your city and being harassed all the way to safety left us with an emotional unease we will remember for a long time.

 

Bästa ljud

Jury: Martin Degrell, Lena Hansson Varheygi och Shahab Mehrabi

P4210374
Foto: Chloe Chiang

Jen Tamayo Jörfjord
Preri Foon

Ett suggestivt, stämningsskapande ljudarbete, som starkt bidrar till att bygga upp den filmiska miljön. Ljudet etablerar en ton och stämning som samspelar med resten av de filmiska uttrycken på ett konsekvent och lyhört sätt och förstärker därigenom upplevelsen av verket.

Bästa klipp

Jury: Martin Degrell, Lena Hansson Varheygi och Shahab Mehrabi

Jen Tamayo Jörfjord
Preri Foon

Genom ett rytmiskt klipparbete sugs vi in i en gåtfull stämning. Klipparen lyckas med enkla medel komprimera filmens olika uttryck och få publikens fulla uppmärksamhet på kort tid. De medvetna och tonsäkra valen skapar en suggestiv helhet som leder oss fram till såväl en narrativ som faktisk förlossning.

 

Bästa foto
Jury: Martin Degrell, Lena Hansson Varheygi och Shahab Mehrabi

P4210368
Foto: Chloe Chiang

Jakob Gustafsson och Lydia Arvidsson Shukur
Han och historien gröpte ut ögonen på mig, därför gjorde jag det samma på dig

I denna film utgör fotot en helt integrerad och kongenial del av berättandet. Det är poetiskt och en starkt drivande berättarkomponent. Verket är omöjligt att skilja upp i sina olika delar, en helgjuten film helt enkelt.

 

Bästa musik
Jury: Martin Degrell, Lena Hansson Varheygi och Shahab Mehrabi

Han och historien gröpte ut ögonen på mig, därför gjorde jag det samma på dig

Musiken är en bärande byggsten i denna poetiska film. Som en berättarkomponent är den integrerad med resten av uttrycken och har en aktiv plats i berättandet av filmen. Det fina samspelet mellan musik, klipp och foto sätter en stämning som snabbt fångar vår fulla uppmärksamhet. 

 

Bästa skådespelare
Jury: Martin Degrell, Lena Hansson Varheygi och Shahab Mehrabi

Emma Österlöf i Känn då

Priset för bästa skådespelare går till en person som med små, uttrycksfulla gester och ett naturalistiskt, trovärdigt spel, helt och fullt levandegör sin rollfigur för oss. Som åskådare ser vi rollfiguren, och inte skådespelaren, leverera replikerna – med en tonträff som känns genuin genom alla de känslolägen filmen kräver av sina aktörer.

 

Hedersomnämnande
Jury: Martin Degrell, Lena Hansson Varheygi och Shahab Mehrabi

winner 4 kopia
Foto: Chloe Chiang

Skådarna av Kim Sundbeck och Paolo Iskra

Juryns hedersomnämnande går till en film som ger oss en kärleksfull skildring av en obskyr värld befolkad av passionerade entusiaster och flygande fjäderfän. Det är en dokumentär som kommer nära sina färgstarka intervjuobjekt, alltid med värme och respekt, aldrig med cynism eller fördomar. Allt är presenterat med fint foto i stämningsfulla miljöer.


 

Publikens pris

P4210389
Foto: Chloe Chiang

Leka gömme av Mattias Thernström Florin, Marcus Thernström Florin och Andreas Paulsson

Vad alla vinster innebär kan du läsa här.

Årets vinjettfilm gjordes av Melanie Aronson och Ida Åkesson och är filmad på gatan i Malmö.

 

film headshotIda Akesson bw

Melanie Aronson är en filmare, fotograf och konstnär från New York som arbetar med både fiktion och dokumentär och vars filmer har visats på filmfestivaler internationellt.

Ida Åkesson är manusförfattare och filmare och bodde många år i London där hon regisserade ett antal kort- och dokumentärfilmer.

PIXEL 2018 - Vinjettfilm from PIXEL Skånes Filmfestival on Vimeo.

PIXEL JUNIOR

Filmpass 1, kl 10:30:
JAKTEN PÅ VATTENMELONEN
The Darkness of the Duck Army
Ett par grabbar som tar det lugnt
Päron mot äpplen
Häftstiftet
Fredagen den trettonde
Super Mario
Rymdkriget
TRUMP vs HILLARY
The Meto Complex
Hereus - och Yara'm Zaacs vrede
EN WHITEBOARDFILM
Dryg Kompis
VA FAN?
Levande linjer
SUPER KNIGHT: A MOVIE

Filmpass 2, kl 11:20:
Rymdkriget 2
Bollen
Sven Gren som programledare
Får man cykla på gångbanan!?
Skejtkompisarna
Röda gubben
Catwalk
Dödens high five
en liten film
Rymdpingvinen
Tina försvinner
Den magiska tidsmaskinen
Bli vegetarian
Blubb
Den Galna Zombieplaneten
APOKALYPSMANNEN

Filmpass 3, kl 13:00:
Hamburger-restaurangen
DJUREN
En vanlig skoldag
Ryktet
GURK-NAPPNINGEN
Den galna boxningsmatchen
Humlans resa
Hur En Gangster Kommer In På Nobelmiddagen
Torden
Den magiska cykeln
Rump Vs Clinton
Adams film
Stökig elev
DEN EPISKA STÖLDEN
Marshmellowen och karamellhäxan
Det helt seriösta & riktiga SLUTET

PIXEL

Filmpass 1, kl 10:15:
Är Det Viktigt För Dig?
Leka gömme
Fido
Med Kroppen Som Slagfält
Jaja jojo
FLY
Biblioteksharmoni
No Regrets
Paroikofagi
Zen enligt Farmor

Filmpass 2, kl 11:55:
Fia med Knuff
Skådarna
Orappt
Vi var tre
Jack and the jollybeans
Clean
Fader Son
Carry a Couch part II - The short documentary

Filmpass 3, kl 14:15:
Känn då
Lingonnatten
Swedish Dream
Preri Foon
Outside the Box
Fly Mig
BORTKOPPLAD
God Ton

Filmpass 4, kl 16:55:
När jag var liten hittade jag en grotta
Dream House Dreams
Riktig mamma
Vänskap över tid
LOOP
When I Was Four
Han och historien gröpte ut ögonen på mig, därför gjorde jag detsamma på dig
Storsatsningen
Går sönder
Rökning gör dig inte cool
Det är lätt att dö, det svåra är att leva

 

Anneli intervju jpg

Sist ut av våra nominerade för årets Pixel Talent Award är Anneli Ström-Villaseca! Hon är nominerad med God Ton som var inspirerad av en verklig händelse och det nya projektet Våra kroppar faller där hon använder sig av sina egna erfarenheter. Vår praktikant Klara tog ett snack med Anneli om sin inspiration till att skapa film och hur hon får utlopp för sina känslor genom att gestalta orättvisor i samhället.

Hur känns det att vara nominerad till Pixel Talent Award?
– Det är jätteroligt, det känns väldigt fint att ett projekt som Våra kroppar faller uppmärksammas!

Vad var din inspiration bakom God Ton?
– Det var en kortfilm som jag och Ismaila Jallow bestämde oss för att regissera och producera tillsammans. Den är inspirerad av en situation som uppstod när vi pluggade film ihop. Vi tänkte att det vore intressant att utforska, bena ut och göra en film utav den händelsen.  

Berätta lite om det planerade projektet du vill göra om du vinner!
– Projektet heter Våra kroppar faller. Det är en film som befinner sig i ett gränsland mellan dokumentär och fiktion, där jag tillsammans med arbetare i mansdominerade yrken kommer undersöka vad det innebär att bära på minnen av att ha skadas av arbete eller att ha en kollega som har skadats, eller i värsta fall dött på grund av arbetsrelaterade olyckor.

Inspirationen kommer dels från att jag har vuxit upp i en arbetarfamilj och att jag själv har jobbat väldigt mycket med arbeten som har slitit mycket på kroppen. Känslan av en underliggande orättvisa i hur kroppar värderas och behandlas så olika i samhället, att behöva gå sönder på grund av arbete, har gjort mig väldigt arg. Det är förjävligt att det behöver se ut såhär för så många människor. Att somliga till och med går till sina arbeten och dör. Sen blev nästa steg att fokusera på just mansdominerade yrken.

Vad inspirerar dig till att skapa film?
– Det handlar dels om att själv få skapa, berätta och vara kreativ tillsammans med andra men också att vilja göra något konstruktivt när jag blir arg på något i stället för att bara vara arg för mig själv. Film går att arbeta med på så många olika sätt och hjälper mig att inte behöva landa i en känsla av total uppgivenhet över samhället vi lever i. När något jobbigt händer så brukar jag tänka att “då får det fan bli en film av det här”. För mig handlar också film om att få skapa nya bilder och sätt att se på människor. En viktig vändpunkt och något som fick mig att tänka “jag kan också hålla på med film” var när jag såg Gabriela Pichlers Äta sova dö för första gången. Det betydde jättemycket för mig och är fortfarande en film jag faller tillbaka på som gör mig lite modigare och väldigt inspirerad.

Pixel Talent Award delas ut i slutet av festivaldagen den 21:a april på minglet på Far i Hatten. Totalt är fyra personer nominerade till Pixel Talent Award, läs om de andra tre här: EmeliaErica och Paolo.

Paolo intervjubild

Paolo Nobis Sandén är den tredje nominerade till Pixel Talent Award, med sin film Jaja Jojo och det planerade projektet Solo! Vår praktikant Klara pratade med Paolo om hans inspiration bakom de två projekten och hur han har lyckas kombinera sina olika intressen med sitt filmskapande.

Först och främst, hur känns det att vara nominerad?
– Det är jätteroligt! Jag är ju född och uppväxt i Skåne och hade tänkt fortsätta göra film här, så det är väldigt stort för mig att bli nominerad.

Vad fanns det för tankar bakom Jaja Jojo?
– Jag ville göra en film med mycket prat och repliker och dessutom med mycket som händer omkring kameran, som rörelse och förflyttning. När jag kom på idén tänkte jag att det skulle vara intressant för publiken om man kunde komma in i samtalet och försöka lista ut både vart samtalet och huvudpersonen var på väg.

Berätta lite om ditt nya projekt Solo!
– Den heter Solo! Det är en kortfilm på 15 minuter som handlar om förberedelserna inför en skolavslutning på en högstadieskola. Sen så utspelas den på repetitionerna innan själva avslutningen där man får se de vanliga akterna – bandet, de dansande tjejerna och en kille som spelar piano. Men så dyker det upp en ny person, en ganska tyst tjej på skolan som säger att hon vill uppträda med ett solo. När hon uppträder så är det ett väldigt oväntat solo än vad någon där inne hade kunnat tänka sig.

Idén kom från att jag brukade spela i ett band och uppträda på avslutningar och det brukade vara samma typ av personer som uppträdde. Så jag tänkte att det skulle vara väldigt intressant om någon helt ny hade dykt upp som uppträdde för att uttrycka något väldigt djupt och ärligt istället för att uppträda för det är häftigt eller förväntas av en. 

Vad är det som driver dig till att skapa film?
– Jag har alltid tyckt väldigt mycket om att se på film och har haft ett väldigt stort intresse för det. Sen är jag också väldigt intresserad av musik och att skriva och då kändes det som film är det perfekta mediet för att samla alla de olika delarna. Man kan då berätta historier men samtidigt jobba med bland annat ljud, musikläggning, foto och komposition. Film kan då kapsla in väldigt många olika uttryck på en och samma gång.

Pixel Talent Award delas ut i slutet av festivaldagen den 21:a april på minglet på Far i Hatten. Vi släpper en intervju med de nomnierade om dagen denna veckan, läs de tidigare två här: Emelia och Erica.

Erica intervjubild

Erica Elfström är den andra nominerade för Pixel Talent Award. I år tävlar hon med Lingonnatten, och det nya långfilmsprojektet Ester. Vår praktikant Klara pratade med Erica om mens som ämne i komedier och John Bauers fru Esters bortgång i en ”svensk Titanic”.   

Hur känns det att vara nominerad?
– Det känns roligt men också lite pirrigt!

Du är nominerad med Lingonnatten, hur var det att arbeta med den filmen?
– Jag fick manuset av en vän och kollega, jag tyckte först att det var ett ganska galet manus och blev sådär provocerad. Men sen så tänkte jag att det var ganska roligt att jobba med ett ämne som känns ganska outforskat eftersom Lingonnatten är en komedi som handlar om mens. Det finns ju mycket om mens men det finns ju inte så mycket som utforskar ämnet på ett humoristiskt sätt. Så då blev jag taggad på att göra en film som är ganska extrem och att tänka på det lite som en splatterfilm med mens.

När jag började jobba med projektet så kom det fram personer med sina egna menshistorier, så det kändes som det fanns en igenkänningsfaktor, vilket fick projektet att kännas roligare att jobba med. Sen tycker jag att det är väldigt kul att jobba med skam, vi är så mänskliga när vi skäms.  

Berätta lite om det nya projektet du vill genomföra om du vinner!
Ester handlar om John Bauers fru som också var konstnär och parets levnadsöde som är ganska tragiskt eftersom de omkom i en båtolycka på Vättern. Hela historian känns lite som en ”svensk Titanic”. Det känns intressant att berätta om hur Ester är på väg mot sin ateljé i Stockholm men faller på vägen. Det finns också mycket att utforska i Esters historia, som vilka levnadsvillkor hon hade som kvinna på den tiden och en del av dessa villkor kan man nog som kvinna känna igen idag.

Vad inspirerar dig att jobba med film?
– Jag tycker väldigt mycket om film som medium för det får plats med alla konstnärliga uttryck. Jag får jobba med ljud, musik, text och bild och jag nöjer mig sällan med en av dem, utan jag vill ha allt!

Det var först när jag började skapa film som att jag kände att jag hade kommit hem. Innan jag började med film så sökte jag ganska mycket i de andra konstformerna men när jag började med film kändes det som allt föll på plats. Det är lite av den känslan och att jag känner att jag har det tålamod som krävs för att skapa film som fortsätter att driva mig.

Pixel Talent Award delas ut i slutet av festivaldagen den 21:a april på minglet på Far i Hatten. Igår presenterade vi den första nominerade, Emelia.

EMELIA INTERVJU Ny jpg

Emelia Hansson har en bakgrund som skådespelerska och har tidigare varit med på Pixel för sitt arbete framför kameran, men i år är hon en av de fyra nominerade till Pixel Talent Award för sitt jobb som regissör. Hon tävlar med sin kortfilmsdebut Dagfjäril och ett nytt långfilmsprojekt inspirerat av Moa Eriksson Sandbergs bok Den första flickan skogen möter. Vår praktikant Klara tog ett snack med Emelia om hur det känns att ha blivit nominerad. 

Hur känns det att vara nominerad? 
– Det känns både jättefint och overkligt. Jag blev så lycklig när jag fick beskedet. Jag har varit på festivalen många gånger tidigare, fast då som skådespelare. Flera av mina vänner har tävlat (och vunnit) priset tidigare år. Att bli nominerad med Dagfjäril som är min regidebut känns fantastiskt! Det har varit en lång resa där jag kämpat mycket för visionen och att få det erkännandet av en nominering för Pixel Talant Award känns stort - särskilt när det är ett pris som många av de filmskapare jag ser upp till har tävlat om innan.

Berätta lite om det projekt du vill göra om du vinner Pixel Talent Award? 
– Jag vill göra en långfilm av boken Den första flickan skogen möter av Moa Eriksson Sandberg. Jag blev väldigt berörd när jag läste den och känner igen mycket av mig själv i berättelsen – något jag tror att de flesta kan. Det är en coming to age berättelse om den skavande tiden mellan att vara barn och ungdom. Jag tycker att det saknas berättelser om den tiden, i gränslandet där man får ompröva allt man vet från barndomen. Där världen växer till något som ens föräldrar inte kan skydda en ifrån.  

Vad inspirerade Dagfjäril?
– Jag såg en surrealistisk bild av en kvinna som ammade en vuxen man i bebisformat och fick en ”aha”-upplevelse. Jag har länge velat prata om medberoende mellan förälder/barn och förstod hur jag skulle berätta den när jag såg fotot. 

För mig var det viktigt att visa det här subjektivt från ett barns perspektiv. Vuxnas heder går många gånger före barnets bästa. Därför ville jag berätta den här historien genom åttaåriga Emma som fyller luckor där logik saknas med fantasi och som skyddar sin fantastiska hjälte-pappa från honom själv genom att dela upp honom i tre (hjälten, monstret och bebisen).

Vad inspirerade dig att skapa film?
– Jag har agerat sen jag var liten och har alltid haft en stor nyfikenhet för skapandeprocessen. När jag började göra film 2012 kom jag i kontakt med många inspirerande filmskapare och de samtal vi haft genom åren har utvecklat mig som skådespelare, manusförfattare och nu regissör. Vid nya insikter har jag tänkt ”hm, hur kan jag använda den här kunskapen i mitt skapande”. Att gå från skådespelare till att regissera kändes som ett enormt stort steg, men mycket av det som jag har gjort de senaste åren har ändå lett upp till det. Jag tror att det är den kunskapstörsten och drivet att utmana mig själv som fick mig att tillslut ta steget att våga regissera.

Pixel Talent Award delas ut i slutet av festivaldagen den 21:a april på minglet på Far i Hatten. Håll utkik här för de andra nominerade längre fram! 

Vi är så glada att Doc Lounge vill samarbeta med oss, och delta i juryn för priset för bästa dokumentär. Förutom en samproduktionsinsats på 25 000 kr från Film i Skåne får nu vinnaren också visningar på Doc Lounge i Malmö, Lund och Helsingborg!

Doc Lounge samlar och engagerar människor kring unika dokumentärfilmsevenemang där filmvisningar kryddas med allt från regissörsbesök och samtal med experter till konserter och konstinstallationer. Doc Lounge har sedan starten 2006 expanderat till ett visningsnätverk med 19 officiella Doc Lounge-klubbar, och huvudkontor i Malmö.

DocLounge

VRNPGARDENING

Dessa projekt tävlar i Pixels VR-sektion. Kom till festivalen och upplev dem på plats!

Alice in VR – Åsa Egnér, Carolina Ask, Alexander Cobleigh, Joar Löfberg

Flykten från Sverige – Josepha Wessels, Fitore Osmanaj, Pär Moberg

The Garden of Thoughts – Pernilla Belfrage

The Gatsby Maze – Emma Bexell, Stefan Stanisic

God is One – Michael Wall, Tina Nordlöf

Header 2018

K1/Junior:

Adams film – Adam Trendak
Apokalypsmannen – Vide Petersson
Bli vegetarian – Wilma Jönsson
Blubb – Julia Racz
Bollen – Marcel Maticic
Catwalk – Honey Thompson
Den Episka Stölden – Elias El Timimi, Samuel Månsson, Leon Sierra Nord
Den Galna Zombieplaneten – Hugo Jensen Håkansson, Louise Edling Fritz, Siri Åhrberg
Den magiska cykeln – Rex Ahlgren, Mohamad Timini
Den magiska tidsmaskinen – Hanna Svensson, Vilmer Olsson
Det helt seriösa & riktiga SLUTET – Ariel Nylander-Sjölin, Vincent Nylander-Sjölin
Djuren – Adam Flensburg
Dryg Kompis – Ida Olofsson
Dödens high five – Erik Lindström, Amanda Karlsson, Milton Asplund, Karl Andersson, Samuel Frogner
en liten film – Alice Joelsson
En vanlig skoldag – Elsa Bynke, Leia Ulloa, Gabriella Hussein, Alma Eriksson Ulloa
En Whiteboardfilm – Vera Johansson Stampe
Ett par grabbar som tar det lugnt – Robin Gullstrand
Fredagen den trettonde – Halden Thompson
Får man cykla på gångbanan!? – Ellen Olsson
Gurk-nappningen – Albert Clemén, Eddie Thulin, Konstantin Jankulovski
Hamburger-restaurangen – Ellie Kallus
Hereus och Yara’m Zaacs vrede – Natanael Brännström Sjö, Morgan Norberg
Humlans resa – Honey Thompson
Hur En Gangster Kommer In På Nobelmiddagen – Ebba Roach, Dexter Lundgren
Häftstiftet – Amanda Karlsson, Milton Asplund, Karl Andresson, Samuel Frogner, Erik Lindström
Jakten på vattenmelonen – Liv Kildén, Selma Sefic Almqvist
Levand linjer – Elliot Simonsen, Otis Ponnert, Wilmer Nurminen, Victor Göransson, Vincent Andersson Szulc
Marshmellowen och karamellhäxen – Julia Racz
Päron mot äpplen – Farah Abdulkhadir Said, Oskar Nordlöf
Rump vs Clinton – Kevin Andersson, Felix Abrahamsson, Thomas Frank Nilsen
Ryktet – Oscar Magnusson
Rymdkriget – Jakob Böök, Daniel Blomqvist, Noa Eriksson Ulloa, Silas Widén
Rymdkriget 2 – Jakob Böök, Daniel Blomqvist
Röda gubben – Isak Håkansson
Skejtkompisarna – Nora Timimi, Alexandros Simeonidis
Stökig elev – Linnea Mårtensson
Super knight: a movie – Leyla Buljusmic, Stella Ljungblom Leksell
Super Mario – Filip Jönsson, Annie Gustafsson, Elias Andersson
Sven Gren som programledare – Olga Johansson Stampe, Tuija Larsson Saapunki
The Darkness of the Duck Army – William Fidler, Ludvig Sjöström, Lukas Jensen Ulloa
The Meto Complex – Nico Wagner, Erik Sjölander, Charlie Nordvall
Tina Försvinner – Anna-Lisa Persson, Hanna Engelson
Torden – Otto Holmström
Trump vs Hillary – Brasse Axbacke, Isak Blom
Va fan? – Adam Flensburg, Izabella Wallin

K2:

Det är lätt att dö, det svåra är att leva – Tuva Lundborg
Fader Son – Robin Brose
FLY – Edgar Thies-Lagergren
LOOP – Robin Brose
No Regrets – Liam Åkeson Rayner, Maya Åkeson Rayner
Outside the Box – Sarah Montán
Rökning gör dig inte cool – Cassandra Mattsson
Vänskap över tid – Philip Pålsson

K3:

Biblioteksharmoni – Niklas Jonasson
BORTKOPPLAD – Tobias Blomkvist
Clean – Max Shore
Fia med Knuff – Alex Ströbeck
Fido – Erik Hjertberg
Fly Mig – Nellie Lexfors
Går sönder – Elin Rönndahl
Han och historien gröpte ut ögonen på mig, därför gjorde jag detsamma på dig – Nellie Lexfors
Jack and the jollybeans – Amanda Nilsson
Känn då – Malin Englund
Orappt – Erik Hjertberg
Paroikofagi – Alessandro Stigliano
Preri Foon – Jen Tamayo Jörfjord
Riktig mamma – Julia Adler
Swedish Dream – Sadik Salem, Johannes Rydinger
When I Was Four – Hugo Ljungbäck
Zen enligt Farmor – Oskar Rydlinger
Är Det Viktigt För Dig? – Stefan Gardovic

K4:

Carry a Couch part II, the short documentary – Nille Leander
Dream House Dreams – Alex Veitch
God Ton – Anneli Ström-Villaseca, Ismaila Jallow
Jaja jojo – Paolo Nobis Sandén
Leka gömme – Mattias Thernström Florin, Marcus Thernström Florin, Andreas Paulsson
Lingonnatten – Erica Elfström
Med Kroppen Som Slagfält – Gilda Naumann
När jag var lite hittade jag en grotta – Mikael Lindahl
Skådarna – Kim Sundbeck, Paolo Iskra
Storsatsningen – Agnes Fred
Vi var tre – Caroline Ingvarsson

Pixel Talent Award är ett av Sveriges största kortfilmspriser till ett värde av 350 000 kronor. Priset ger produktionsstöd till ett kommande projekt och finaniseras av Film i Skåne, BoostHbg, Solid Entertainment, Way Creative Films och Rock'n'roll film. Det går till en filmskapare med potential och all info om regler och riktlinjer hittar du här.

Vi passade på att intervjua Alexe Landgren som vann priset förra året, för att höra vad som hänt sen sist.

P4220380

Foto: Nora Nilsson

Du vann Pixel Talent Award 2017, på vilket sätt har priset hjälpt dig?
Priset har gett mig möjlighet att genomföra nästa kortfilm - Lust. Lust har samma tematik som Playa del Inglés, det projekt som egentligen vann priset, men är kortare och betydligt mer lättproducerad. Playa utspelar sig på Gran Canaria och vi fick inte tillräcklig finansiering för att kunna filma där, så Lust blir en pilot, eller kanske snarare förstudie, till Playa. Jag är superglad att Lust blir av nu med hjälp av Pixel, istället för att vänta ytterligare på full finansiering.

Vinsten har också öppnat dörrar och underlättat för att inleda samarbeten med intressanta och begåvade människor såväl framför som bakom kameran.

Vad håller du på med för projekt just nu?
Jag är mitt uppe i förproduktionen av Lust med två veckor till inspelning. Så det upptar största delen av min tid just för tillfället. Lust är en berättelse om ett sexuellt övergrepp, men med en kvinnlig förövare - något jag inte sett skildrat tidigare annat än i historier om hämnd. 

Men jag jobbar också med manusutveckling av ett projekt som heter Lykke och som jag siktar på att långfilmsdebutera med. Det är en mörk och tung historia om förlossningsdepression och att vara en mamma som inte kan älska sina barn. 

Vad är ditt drömprojekt?
Jag vill gärna drömma i steg och i konkreta utmaningar. Nästa dröm är att göra Lykke. Därefter Playa del Inglés som långfilm. Kanske borde jag drömma om storfilm och Hollywood, men jag gör inte det. Om det dyker upp en idé som passar för det så visst, men det är inget självändamål. Drömmen är snarare att utveckla mitt berättande, att göra mina historier om den lilla människan allmängiltiga och spegla dem i omvärlden. 

För nästan 10 år sen fick jag Anders Sandrews stiftelses manusstipendium och den berättelse jag började på där, om en kvinna med Aspergers som finner kärleken i en prostituerad man, är så långt mina drömmar sträcker sig nu. Det är en stor film med symfoniorkestrar och europeiska konserthus, ett långt steg från Lust med två skådespelare i ett rum - samtidigt är det fortfarande där kärnan är, i mötet mellan två människor.

3 tips till filmare i början av sin karriär?
Hitta bra samarbeten. Det är ensamt att vara regissör, ta vara på folk i din närhet - om det är producenter, manusförfattare, andra regissörer, fotografer eller skådespelare - det kvittar, så länge ni kan stötta och pusha varandra.

Tro på dig själv, men lyssna på andra. Det är få som kan skapa fantastiskheter alldeles ensamma. All feedback hjälper kanske inte i det du gör, men den feedback som gör det kommer att lyfta dina projekt och göra dem större än något du kunna skapa på egen hand.

Ge inte upp. Ibland tänker jag att det inte är de mest begåvade som fortsätter att göra film utan de mest envisa. Så många av mina vänner, särskilt kvinnor, och särskilt kvinnor med barn, har under vägen bestämt sig för att filmen kostar mer än den smakar. Jag tänker också så, ofta. Men samtidigt finns min lycka i berättandet, i historierna, i arbetet med skådespelare och fotograf, det är det jag vill göra och det jag kan, och därför också det jag ska fortsätta att göra.

Vi önskar Alexe all lycka till med kommande projekt och ser fram emot att ta del av dem!

vinnaRityta 1

Reglerna och riktlinjerna för Pixel Talent Award är uppdaterade! Nu blir det en egen sektion, där kriterierna för att ansöka har utvidgats. Läs allt om Pixel Talent Award här.

Upp igen!