onsdag 17 maj 2017

Stor sydsvensk uppslutning i Cannes

Deltagande producenter i Scandinavian Producers on the Go Deltagande producenter i Scandinavian Producers on the Go

För sjunde året arrangerar de svenska och norska filmkommissionerna en rad spännande aktiviteter i en paviljong under Cannes filmfestival. Årets paviljong präglas av skånska färger tack vare samarbetet inom projektet Southern Sweden Creatives som möjliggör ett större fokus på Skåne och Blekinge. Paviljongen har öppet mellan 9.00 – 19.00 den 17-27 maj, och är en plats där den norska och svenska filmindustrin kan arrangera möten och skapa nya kontakter på alla de evenemang som arrangeras under veckan. I paviljongen erbjuds såväl vatten, kaffe, internet samt matchmaking och rådgivning när det gäller finansiering och filminspelning i Sverige och Norge. Ett 40-tal deltagare från Skåne och Blekinge kommer att arbeta med att skapa nya affärer, hitta samproducenter, marknadsföra sina filmer samt vara del av marknadsföringen av södra Sverige som en av Europas mest spännande filmregioner. 2016 hade den svensk- norska paviljongen över 6000 besökare från 85 olika länder. Cannes Film Festival är världens viktigaste marknadsplats för den internationella filmindustrin.

Två producenter är utvalda att delta i Young Nordic Producers Club: Glynnis Ritter och Molly Sjöwall.  Film i Skåne och Southern Sweden Creatives har tillsammans med ett antal samarrangörer[1] satt ihop ett unikt talangutvecklingsprogram för unga producenter från Sverige och Norge (se bifogat program).  Nio talangfulla producenter från Norge och Sverige besöker Cannes och presenterar de talangprogram de varit delaktiga i och de projekt de utvecklar just nu. Talangutvecklare från både Norge och Sverige kommer också finnas på plats, och det internationella europeiska talangnätverket Screen Talent Europe är representerat.

Flera skånska bolag presenterar sina verksamheter och det arrangeras informationsträffar där filmfestivaler som Nordisk Panorama, Buff, Malmö Arab Film Festival, Lunds Fantastisk Film Festival, Arch Film Lund och den nystartade Carl International Film Festival i Karlskrona får möta den internationella filmbranschen.  Skåne och Blekinge har många internationellt gångbara filmfestivaler samt ett stort antal produktionsbolag som arbetar på den internationella filmmarknaden.

Med ett rekordantal sydsvenska deltagare, flera representanter från Film i Skåne, Malmö stad och Southern Sweden Creatives,  och med Film i Skånes internationella varumärke Southern Sweden Film Commission, så kommer 2017 års festival att bli mycket spännande att följa. Under festivalen deltar Film i Skåne även i internationella nätverksträffar för CineRegio samt EUFCN.

[1] Svenska Institutet, Film i Skåne, Filmregion Stockholm Mälardalen, Filmbasen, Sthlm Debut, Moving Sweden, Midtnorsk Filmsenter, Tvibit, Mediefabrikken, Filmlab Norge och Southern Sweden Creatives