tisdag 26 juni 2018

Nya och förändrade deadlines hos Film i Skåne

Nu inför vi deadlines för utveckling av lång fiktion här på Film i Skåne. Tidigare har vi hanterat kortfilm och dokumentär med deadlines och nu inför vi det även för utveckling av lång fiktion.

För att kunna ansöka om utveckling måste det finnas en kreatör eller ett bolag med bas i Skåne, eftersom utvecklingen främst syftar till att utveckla regional bransch och få fram intressanta filmer med röster från Skåne. Det är möjligt att söka max 50 000 SEK till utvecklingen i ett första steg och det är möjligt att söka utan andra intressenter. Film i Skåne kan fortsätta utveckla i flera steg men det förutsätter intresse och insats från andra finansiärer. Deadlines kommer vara tre gånger per år och nästa kommer vara den 20/8. Ansökningar till samproduktion fortsätter vi hantera löpande.

I samband med denna förändring för lång fiktion kommer samma förändring göras på dokumentär. Utvecklingsansökningarna hanteras med deadlines som tidigare medan ansökningar om samproduktion, inhemska så väl som internationella, hanteras löpande.

Anledningen till förändringen är att få en bättre överblick och kunna jämföra projekt på ett mer rättvisande sätt och att lättare kunna sprida insatserna över året. På detta sätt tror vi att vi har större chans att få fram de mest intressanta projekten.

Vi vill också passa på tillfället att önska alla en glad sommar! Inspelningarna rullar för högtryck runt om hela Skåne med allt från kort till långt till TV-serie. I Ystad Studios huserar både Anagram, med inspelningen av TV-serien Sommaren 68, och Phelecan Films långfilmsinspelningen Faunutland and the Lost Magic. I norra Skåne spelar den danska storfilmen Valhalla, av Profile Pictures, in delar av sin film. På Fårö pågår Talangdagarna med Skånsk representation av Matilda Lind, Paolo Nobis Sandén och Zoe Richert. Vi vet att projekt har svårt att hitta personal till sina inspelningar. Vi hoppas det löser sig men vi hoppas också att folk har tid för en välförtjänt semester.

Glad sommar önskar Film i Skåne!