fredag 17 augusti 2018

Producing People är tillbaka

Från vänster: Frida Barkfors, Olof Spaak, Elin Kamlert, Kerstin Übelacker Från vänster: Frida Barkfors, Olof Spaak, Elin Kamlert, Kerstin Übelacker

Skånska Producing People är Sveriges enda utvecklingsprogram för producenter inom den rörliga bilden. Programmet vill lyfta och bana väg för en ny generation producenter och skapa en starkare och mer innovativ filmbransch. För andra gången erbjuder Film i Skåne och BoostHbg fyra producenter en unik möjlighet att fördjupa sin kompetens och hitta nya nätverk. De utvalda producenterna är Frida Barkfors, Olof Spaak, Elin Kamlert och Kerstin Übelacker. ”Det har tidigare saknats stöd och insatser för nya producenter. Producenterna är de som leder branschen framåt och kan ta sig an nya projekt och nya talanger. En satsning på producenter är en satsning på framtidens filmbransch”, säger Hanna Sohlberg, Film i Skåne. Programmet genomförs med stöd från Kulturförvaltningen, Region Skåne.

Fyra utvalda skånska producenter träffas under ett år och fokuserar på nätverksarbete och kompetensutveckling.  Producenterna ges möjlighet att djupgående utveckla sina individuella kunskaper och projekt i tätt samarbete med varandra och aktörer från branschen, samt ta del av samarbeten regionalt, nationellt och internationellt. Producenterna erbjuds finansiellt stöd och har möjlighet att anlita expertis för vidareutveckling.

Deltagarna i Producing People:

“Film när den är som bäst inspirerar, engagerar – och provocerar. Jag vill fortsätta göra film under den parollen och ser med glädje fram emot att utveckla detta arbete under Producing People " (Frida Barkfors)
Frida Barkfors (1983) är utbildad regissör på Den Danske Filmskole. Frida har tidigare gjort två prisbelönta dokumentärfilmer i en trilogi om social stigmatisering, som regissör och producent. Pervert Park prisades på Sundance Film Festival 2015 och har sedan dess visats på festivaler och tv-kanaler i över 40 länder världen runt. Death of a Child nominerades på flera europeiska festivaler, bl. Göteborg Filmfestival. Frida utvecklar idag den tredje och sista filmen i dokumentärtrilogin, samt sin första långa fiktionsfilm. Båda filmer regisseras som tidigare filmer tillsammans med Lasse Barkfors och produceras i det egna produktionsbolaget De Andra, i nära samarbete med Final Cut for Real i Danmark.

”Härligt att få bredda sitt nätverk och få ta del av ny kunskap tillsammans med de övriga deltagarna i ”Producing People”. Ser fram emot en intensiv tid tillsammans och att få chans att ytterligare fördjupa mig i de projekt jag utvecklar." (Olof Spaak)
Olof Spaak har en gedigen bakgrund som linjeproducent med stor vana av att hantera omfattande produktionsapparater och budgetar. Han har bl.a linjeproducerat den internationella storfilmen Borg vs McEnroe. I våras linjeproducerade han Alex (Viaplay) och han har precis avslutat Yellow Birds Leif GW-serie Det som göms i snö med Robert Gustafsson i huvudrollen. Just nu producerar Olof Top Dog, en tv-serie baserad på Jens Lapidus böcker, för Filmlance. Olof har även regisserat en långfilm, Trädgårdsgatan, som hade biopremiär den 3 augusti 2018.

“Jag har saknat ett forum för den här typen av utbyte mellan producenter, i en mindre grupp och med fullt fokus på våra egna behov, så jag ser mycket fram emot att få jobba med mina skånska kollegor på de gemensamma utmaningar vi har i branschen. Att karva ut tid och rum till att jobba fokuserat med sina egna utvecklingsmöjligheter kan vara en utmaning, men Producing People kommer att kunna skapa det sammanhanget för mig." (Elin Kamlert)
Elin Kamlert är frilansande producent inom dokumentärfilm, baserad i Malmö. Hennes bakgrund är som projektledare och producent för flertalet film- och kulturevents runtom i Skåne. Mellan 2012-2016 jobbade hon på WG Film, först som outreach & sales producent för att snart bli producent på heltid. Producerade bl.a. Fredrik Gerttens Bikes vs Cars. Gick ut EAVE (European Producers Workshop) 2013. Nu har hon startat Kamlert Film där hon både frilansar och utvecklar egna dokumentärfilmsprojekt.

“Som producent kan man ofta känna sig ensam i sin yrkesroll. Därför känns det nu väldigt lyxigt att få möjligheten att utvecklas tillsammans med andra i ett program som dessutom skräddarsys utifrån våra egna behov. Jag är väldigt pepp!” (Kerstin Übelacker)
Kerstin Übelacker jobbar som producent på WG Film i Malmö. Mellan 2008-2012 byggde hon upp dokumentärfilmvisningsorganisationen Doc Lounge till ett Skandinaviskt nätverk i 14 städer. Kerstin har en magister i film från Göteborgs Universitet, hon har deltagit i det europeiska producentprogrammet Eurodoc och hon är sedan 2018 Sveriges representant i Nordisk Panoramas styrelse. Kerstin har regisserat två dokumentärfilmer samt varit en del av att producera ett flertal.

”Vi tror att det nya medielandskapets utmaningar kräver en ny typ av producent. Vi ser fram emot att se hur deltagarna väljer att arbeta med publikengagemang, nya affärsmodeller och undersöka vilka behov som finns för ytterligare stöd inom detta område", säger Cecilie Stranger-Thorsen, utvecklingsledare BoostHbg.

En av tidigare års deltagare säger –

”Det fördelaktiga med Producing People är dels den individuellt anpassade kompentensutvecklingen, men också att vi kan lära av varandra inom gruppen, ett sammanhang där vi får växa och gör framsteg tillsammans.”

Caroline Drab, tidigare deltagare

Kontakt: