Aktuellt

Så var Pixel Skånes Filmfestival avklarad och vinnarrna är…. Vinnare i Pixel Klass 2 - "Fucking död" av Nils Arneberg. Vinnare i Pixel Klass 3 - "That´s what friends are for" av Brynhildur Thorarinsdottir. Vinnare i Pixel Klass 4 - "I skuggan av oron" av Anna Johansson.

onsdag 13 april 2016

Studieresa London-Bristol

Det var inte igår jag var i London. Närmare bestämt kan det ha varit 1990, i luckan mellan två jobb. Sunkigt hotell men härlig stad, och efter fyra dagar var jag pank, medan tre dagar av resan återstod. Det blev till att hitta gratisnöjen som att promenera gata upp och gata ner och helst inte bli alltför hungrig. Och nu var det alltså dags igen, men under helt andra omständigheter.

Studieresa till London och Bristol med regional filmverksamhet i fokus. Hur gör man där för att stötta visningsarrangörer, bredda publik och filmrepertoar? Resan genomfördes i regi av Regionala Filmresurscentrums Samarbetsråd och subventionerades av Svenska Filminstitutet. Tolv entusiastiska personer från hela landet kastades in i ett tre dygn långt och välplanerat program, där vi träffade representanter för British Film Institute (BFI), Independent Cinema Office (ICO), Film Hub South West and West Midlands, The Cube Microplex och Watershed Cinema. Såg jag London? Såg jag Bristol? Nä, inte precis. Men jag och mina reskamrater fick massor av intryck från hur man också kan arbeta med regionala filmfrågor, och hur man kan driva biograf och publikarbete.

I ett tättbefolkat land som Storbritannien har biograferna en större potentiell publik än i Sverige inom ett kort geografiskt avstånd. Det gör att man kan erbjuda ett större program med större publikintäkter – under förutsättning att man gör ett aktivt publikarbete. Oftast har biografen även bar, och flera av de biografer vi besökte ägde även sina egna hus - två faktorer som ökar möjligheterna att dra in pengar. Brittiska företag kan också göra skatteavdrag för stöd till kulturverksamheter, vilket gör att ”fundraising” i vid mening är en viktig arbetsuppgift för de flesta arthousebiografer.

Regional kulturverksamhet existerar inte i samma utsträckning i Storbritannien som i Sverige sedan några år tillbaka, men de regionala ”film hubs” som finns har nationella uppdrag inom sina styrkeområden och nationella stödmedel att fördela ut i sina regionala kontaktnät. På nationell nivå finns också kompetensutveckling för visningsarrangörer på mer avancerad nivå än i vårt land. Dock har man inte samma fokus på barn och unga som vi har. På agendan står istället ”diversity” (mångfald) som man arbetar med på alla nivåer. Framför allt är man bra på statistik, uppföljning, analys och metodutveckling. Och på att ”pitcha” sin verksamhet på ett lustfyllt, fördjupat och intressant sätt. Exemplet Watershed i Bristol – kulturhus, biograf, regional hub, media studio med mera – är ett utmärkt exempel på en plats där kultur och näring möts och sker i praktiken.  

Text & foto:
Anna-Karin Dahlin, Film i Skåne

"Det var en stor glädje när jag fick veta att min film Berättelser från Malmö nominerats till New doc award på Tempo dokumentärfestival i Stockholm 2016. Filmen som handlar om tre invandrade musiker i Malmö hade premiär på Malmö sommarscen i augusti 2015 och är knappt en timme lång. Visningen på Tempo skulle bli filmens festivalpremiär." Läs Carl Mobergs berättelse från Tempo under Reseberättelser.

Flyer_2016-01

Vill du pröva på att göra film? Eller drömmer du om att bli skådespelare? Anmäl dig till Kulturkampen 2016, Skånes största filmläger. Lägret äger rum i Ystad mellan den 17- 23 juni och är öppet för ungdomar mellan 13-19 år boende i Skåne .

torsdag 17 mars 2016

Christina Erman Widerberg

Konstnären, filmaren och pedagogen Christina Erman Widerberg har avlidit efter en tids sjukdom. Sedan 2009 var Christina en uppskattad och flitigt anlitad pedagog inom Film i Skånes filmpedagognätverk. Tillsammans med filmpedagog Pia Ivarsson utvecklade hon bland annat ett filmkollo för unga med funktionsnedsättning sommaren 2013. I dokumentärfilmen Bomber och granater, knivar och gafflar porträtterade hon konstnären Karl Persson vars liv kantas av olika diagnoser, och sitt eget pedagogiska arbete tillsammans med honom. Filmen väckte stort intresse och visades på många platser i Skåne genom visningsnätverket CineSkåne och kommunernas skolbioverksamhet. Christinas erfarenheter från det filmpedagogiska fältet tillsammans med hennes gedigna konstnärliga bakgrund, gjorde henne till en inspirerande föreläsare om ungas kreativitet. Christina Erman Widerberg var varm, engagerad och professionell. Men också vår vän. Christina, vi saknar dig!

Foto: Andrew Tonn

Regeringen presenterade i dag delar ur den kommande filmpolitiska propositionen. Förslaget innebär en helstatlig filmpolitik med en tydlig vision. En historisk förändring från de filmavtal som kännetecknat svensk film de senaste femtio åren. – Det är positivt med en tydlig vision för filmen i den nya filmpolitiken. Vi tror att vi nu kan göra ett effektivare jobb med att uppfylla målen. Vi kommer att kunna dra nytta av hela vår kompetens på ett bättre sätt, säger Filminstitutets vd Anna Serner.
Staten kommer ta ett helhetsansvar för filmpolitiken samt dess finansiering. Det innebär att den filmavtalsmodell som drivit svensk filmproduktion de senaste femtio åren överges. Filminstitutet får en central roll i verkställandet av den nya filmpolitiken.
 
I propositionen formuleras en vision för framtidens svenska filmpolitik. Regeringen skriver att ”Svensk film ska ha hög kvalitet och uppvisa sådan bredd och mångfald av berättelser att den angår alla. Svensk film ska vara ett självklart och tillgängligt val för publiken i hela landet och attraktiv internationellt.”
 
Visionen är omsatt i sju filmpolitiska mål vilka ska vägleda Filminstitutets arbete i framtiden:
 
1.     Utveckling och produktion av värdefull svensk film sker kontinuerligt och i olika delar av landet.
2.     Allt fler ser värdefull film som sprids och visas i olika visningsformer i hela landet.
3.     Filmarvet bevaras, används och utvecklas.
4.     Svensk film sprids alltmer utomlands och kvalificerat internationellt utbyte och samverkan sker på filmområdet.
5.     Barn och unga har goda kunskaper om film och rörlig bild och ges möjligheter till eget skapande.
6.     Jämställdhet och mångfald präglar filmområdet.
7.     Filmen bidrar till att stärka yttrandefriheten och det offentliga samtalet. 
 
För att säkerställa fortsatt inflytande för filmbranschens övriga aktörer föreslår regeringen införandet av branschråd. I dessa skulle en bred samling branschaktörer, fler än de som omfattades av det tidigare filmavtalet, få inflytande över bland annat utformningen av stödsystem. – Regeringens proposition innebär att vi skulle får en tydlig struktur för branschinflytande, något som är mycket positivt, säger Anna Serner. Propositionen i sin helhet presenteras av regeringen inom kort.
Ur Svenska Filminstitutets pressmeddelande 2016-03-10

Fotot föreställer Kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke i Filmhusets foajé 2015. Foto: Christopher Mair

Den 22 - 23 april öppnar Ystad Studios och Film i Skåne åter igen upp portarna för Pixel Skånes Filmfestival. Pixel är en bred filmfestival som både ger plats åt unga talanger och mer erfarna filmskapare, men det är framförallt festivalen för alla som uppskattar film. I år har cirka 170 filmskapare anmält filmer i hopp om att få vara med och tävla och visa upp sin film under festivalen. Läs mer om festivalen i detta pressmeddelande.

Nu är 150 ruggiga ansökningar genomlästa. Så många projekt kom in till It’s Alive! - satsningen på skräckfilm i femminutersformat som initierats av Svenska Filminstitutet, Film i Skåne, Film Väst, Filmregion Stockholm-Mälardalen och Filmpool Nord. Fem utvalda projekt är nu redo att ta steget in i produktion och bli färdiga för visning under hösten. Från Skåne kommer projektet Drip Drop i regi av Jonna Nilsson (manus och producent Fredrik Myrtell). En kvinna kommer hem efter en joggingtur och upptäcker att det inte längre finns något vatten i kranarna. Istället hörs ett fasansfullt muller från vattenrören. Sedan börjar det droppa…. Läs hela pressreleasen.

Förproduktionsbild ur ”Oh Deer” i regi av Peter Pontikis. Foto: Svante Fjæstad

 

Nu finns den, årsrapporten som presenterar highlights från Business Region Skånes 2015. Den övervägande delen av verksamheten sker i de fyra dotterbolagen Event in Skåne, Film i Skåne, Invest in Skåne och Tourism in Skåne. Under rubrikerna "Bilden av Skåne sprids över världen", "300 värvade event och möten", "Skånsk film med bredd och spets", "Flera stora etableringar" och "Kunskap och hållbarhet stärker besöksnäringen" ges en överblick över framgångar, insatser och utmaningar när det gäller att skapa dynamik i Skåne som ger eko ut i världen. Här kan Du ladda ner Årsrapport 2015.

Annette Brejner, The Financing Forum for Kids Content, besökte NFDC Film Bazaar Pitching Session, Indien.

Ur Film Bazaars intervju med Annette Brejner:
"- What, in your view, is needed to foster a healthy environment for children’s films to flourish?"
Annette Brejner: " - It's not something one can change overnight . It takes years. What is needed is: An outspoken vision, extremely precise goals of content and quantity, a plan for implementation, understanding of the industry, understanding of the audience and how to engange with it and how to build it, political will, funding, keeping the issue of the status of kids content high on the agenda, building industry network, collaborate across sectors, define what is meant by great kids content." Läs hela intervjun på Jamuura blog.

 

"Den unge Zlatan" i regi av Fredrik Gertten och Magnus Gertten, har premiär den 17 februari på  219 svenska biografer! Det är den största biolanseringen någonsin för en dokumentärfilm i Sverige. Filmen är producerad av WG Film och Auto Images (samproducerad av Film i Skåne), och visar början på Zlatan Ibrahimović  fotbollskarriär berättad genom sällsynt arkivmaterial. "Den unge Zlatan" premiärvisades på dokumentärfilmsfestivalen IDFA in Amsterdam, och går i nästa vecka upp på holländska biografer. Och fler länder väntar. Officiell trailer.

Film i Skåne får projektbidrag från Kultur Skåne för att förstärka barn och ungas eget skapande inom området film, digitala spel och transmedia. Film i Skåne har sedan tjugo år tillbaka utvecklat regional filmpedagogsk verksamhet. Samtidigt har kommunernas bibliotek, skolor och studieförbund behov av ytterligare kompetens och stöd för insatser när det gäller barn och ungas eget skapande inom film, digitala spel och transmedia. Det innebär att det bland annat kommer att finnas medel att söka för dessa ändamål.

Bidraget ska gå till att:

• stimulera kommuner, bibliotek och folkbildning att verka för utveckling av film och rörlig bild med fokus på eget skapande

• bredda Skånes filmpedagogiska verksamhet så att den också inkluderar digitala spel och transmedia

• stimulera spridning och tillgängliggöra pedagogiska projekt inom film, digitala spel och transmedia med fokus på eget skapande.

Aktörer som vill göra insatser inom dessa områden under 2016 kan vända sig till Film i Skånes kontaktperson Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., Konsulent barn och unga.

Den strategiska satsningen stärker insatsområdet Barn och Unga i Handlingsplan Rörlig Bild: film, digitala spel och transmedia 2015-2020.

fredag 5 februari 2016

DOC Incubator kommer till Malmö

DOK.Incubator kommer till Malmö när Nordisk Panorama 16-21 september blir värd för presentationen av projekt vid tredje workshopens avslut. Programmet är öppet för dokumentärfilmteam med ett ambitiöst projekt i rough-cut-stadium att delta i mentorskapsprogram som sträcker sig under fem månader. Det kreativa team (regissör, producent och klippare) som medverkar får tre veckolånga workshops med internationellt välmeriterade föreläsare som Sigrid Dyekjær (producent till bl a Ai Weiwei: The Fake Case) och Simon Kilmurry (chef för IDA, International Documentary Association). Deadline för ansökan är 22 februari. För info och anmälan se här.

"Anledningen till detta pm är att vi nu vet mer om förutsättningarna för den nya helstatligt finansierade och formulerade filmpolitiken. Undertecknarna har även invändningar mot hur filmpolitiken tolkas och verkställs idag. Med en helstatlig filmpolitik förläggs en ännu större makt över genomförandet på Svenska Filminstitutet. Det är då viktigare än någonsin att det finns tydliga målformuleringar och att modeller för utvärdering och ansvarsutkrävande är på plats." Ur texten som är undertecknad av Film i Skåne, Film Väst, Filmpool Nord, Film & TV-producenterna, Sveriges Television AB och TV4 AB. Här kan du ladda ner hela PM.et.

måndag 25 januari 2016

Pitch till SVT Barnkanalen

För tredje året kan du nu ansöka till en nationell pitch av tv-dramaserie till SVT Barnkanalen under BUFF (Barn- och ungdomsfilmsfestivalen i Malmö). Satsningen riktar sig till nya manustalanger inom tv. Du ansöker med en idé och de sex bästa förslagen väljs ut till pitchen som äger rum den 17 mars i Malmö. Vinnande bidrag får möjlighet att utveckla sin idé vidare i samarbete med SVT Barn & Ungdom. Deadline för ansökan är 15 februari. Satsningen genomförs av BUFF i samarbete med SVT Barn & Ungdom i Stockholm och Film i Skåne. Här kan du ladda ner information om hur du ansöker.

torsdag 21 januari 2016

CineRegio i Kurt Wallanders spår

Film i Skåne är nu stolta värdar för CineRegio, den europeiska organisationen för regionala filmfonder i Europa. CineRegio kommer att under de närmaste två åren husera i Film i Skånes kontor på Friisgatan i Malmö. Det betyder att Film i Skåne stärker sitt internationella utvecklingsarbete ytterligare, bland annat inom satsningarna Kids-Regio och Docu-Regio. Det fördjupade skånska samarbetet med CineRegio kommer också att skapa nya möjligheter till internationellt nätverkande och erfarenhetsutbyte inom film-, TV- och spelbranscherna i Skåne, något som ligger helt i linje med prioriterade områden i den regionala strategin för film och rörlig bild.

CineRegios pressrelease kan du läsa här.

 

Måns Månssons långfilm ”Yarden” inviger Göteborgs filmfestival den 29 januari. Filmen baserar sig på Kristian Lundbergs självbiografiska roman om kulturarbetaren som tar anställning på ett bemanningsföretag i Malmö hamn, och huvudrollen spelas av Anders Mossling. (Producent Anagram med Film i Skåne som samproducent.) ”Yarden” tävlar om en Dragon Award för bästa nordiska film tillsammans med bland andra Hanna Skölds ”Granny's Dancing on the Table”, även det en skånsk samproduktion. (Producent Nordic Factory Film.) - Det är en stor framgång för skånsk film att vara representerad med två av åtta filmer i nordisk tävlan, säger Joakim Rang Strand, produktionschef på Film i Skåne.
Två skånska dokumentärer får sin premiär under Göteborgs filmfestival: ”MonaLisa Story” i regi av Jessica Nettelbladt (producent Lejoni Production) och ”Den unge Zlatan” i regi av Fredrik Gertten och Magnus Gertten (producent Auto Images). Även dessa filmer är samproducerade av Film i Skåne. Liksom flera kortfilmer, bland andra ”I skuggan av oron” av Anna Johansson, ”Nisses äventyr till land och till sjöss” av Klara Swantesson och Mia Blomgren, samt ”Refugee 532” av Goran Kapetanovic.

Nu är 2015 års guldbaggenomineringar offentliggjorda, och vi gratulerar Magnus Gertten och Auto Images till nomineringen i kategorin Bästa dokumentär för "Varje ansikte har ett namn". Men inte nog med det, även långfilmen "Unga Sophie Bell" av Amanda Adolfsson uppmärksammas genom huvudrollsinnehavaren Felice Jankells nominering för Bästa kvinnliga huvudroll, samt nomineras Ulrika Fredriksson för Bästa scenografi till ungdomsfilmen "Det borde finnas regler" av Linda-Maria Birbeck. Alla filmerna är samproducerade av Film i Skåne. Guldbaggegalan går av stapeln 18 januari 2016 på Cirkus i Stockholm och sänds live i SVT. Läs mer på guldbaggen.se

Sida 4 av 4

Film i Skåne
Elis NIlssons väg 12
271 39 Ystad

Malmökontoret
Friisgatan 19 B (OBS! endast besöksadress)

KONTAKTA OSS

FILM I SKÅNE PÅ FACEBOOK

filmiskane logo neg h180

Upp