tisdag 25 februari 2014

Caroline Ingvarsson vinner igen

Med manuset till filmen Under Rymdskeppet vinner Caroline Ingvarsson manustävlingen "Efter Bergman". Under rymdskeppet speglar vänskapen mellan en ung tjej och en medelålders man.
”Jag känner mig väldigt hedrad att få mottaga ett så stort pris för manuset Under Rymdskeppet. Ingmar Bergmans tematik och gestaltning av karaktärer har allltid varit en stor insprationskälla och detta pris ger mig en möjlighet att växa som filmskapare och storyteller. Jag är väldigt tacksam till juryn och Bergmanveckan för sin uppmuntran och tillit till mitt filmskapande.”

Bergmancenter på Fårö och Film på Gotland står bakom tävlingen där priset tilldelas bästa kortfilmsmanus för spel- eller dokumentärfilm med ett produktionsstöd motsvarande 140 000 kronor. Manuset ska vara inspirerat av Ingmar Bergmans filmiska verk, stil eller tematik och vara angeläget för vår tid.
Caroline vann i april Pixel Talent Award i Ystad, Sveriges tredje största kortfilmspris. Med priserna från Efter Bergman och Pixel Talent award, samt insatser från Film i Skåne och BoostHbg, kommer Under Rymdskeppet att spelas in i augusti. Filmen produceras i samarbete med producent Caroline Drab och produktionsbolaget Dansk Skalle. Under Rymdskeppet har utvecklats inom Film i Skånes och BoostHbgs utvecklingsprogram Programmet.

Caroline Ingvarsson och Caroline Drab är precis hemkomna till Sverige efter att ha deltagit i USA:s största Internationella kortfilmsfestival Palm Springs, där de vann

andra pris i dokumentärfilmsklassen för filmen Hundvakten. Hundvakten visades även inom programpunkten Årets bästa kortfilmer, på Bergmanveckan på Fårö.

Caroline Ingvarsson är utbildad på filmskolor i London och Sydney och är nu baserad i Malmö. Hon har huvudsakligen arbetat med dokumentärfilm tidigare. Under Rymdskeppet är hennes första större fiktionsprojekt.

Kontakt: