torsdag 26 februari 2015

Pixel slår rekord igen

Att Pixel Skånes Filmfestival slår rekord i antalet anmälda filmer känns numera som en tradition: i år har hela 180 bidrag skickats in till festivalens kortfilmstävling. De yngsta filmarna är också de flitigaste, 80 bidrag har kommit in från regissörer under 16 år! När anmälan stängde på onsdagsnatten var resultatet 180 filmer. Ytterligare ett helt gäng bidrag var anmälda till tävlingen Pixel Talent Award och till årets nyhet Pixel Auktionsförrättning.

– Det här bekräftar bara det som ligger i luften. Den skånska filmbranschen levererar just nu, på alla nivåer. Nästa vecka tävlar flera skånska filmer på Tempo dokumentärfestival i Stockholm och här ser vi bevis på att återväxten absolut inte är något att oroa sig för, säger Pixels festivalchef Camilla Larsson.

Den film som kommer att visas allra flest gånger under festivalen är Pixelvinjetten. I år är den gjord av Cecilia Actis och Mia Hulterstam på Malmöbolaget Dancinganimation, som tidigare gjort den flerfaldigt belönade Blue, Karma, Tiger (2006), Fäst vid dig (2009) och Igelkottsresan (2011). Just nu arbetar de intensivt med sin kommande serie och biofilm för barn; Snipp, Snapp, Snut.

– Det känns extra roligt med en animerad vinjett i år när den svenska animationen fyller 100 år. Cecilia och Mia har gjort en fantastiskt fin liten film, som både hyllar animation och klassisk filmteknik och samtidigt laddar publiken inför vad som ska följa, precis som en riktig vinjett ska göra, säger Camilla Larsson.

Pixel Talent Award är Sveriges tredje största kortfilmspris, uppgår till ett värde av 300 000 kronor och ska användas till ett kommande film- eller tv-projekt.

Pixel Auktionsförrättning är helt nystartat, och ersätter momentet Pixel Pitch men går ut på samma sak, nämligen att föra samman spännande filmare med nyfikna producenter och skapa kreativa möten. På Pixel Auktionsförrättning stavas priset samarbetspartners och resurser till deltagarnas kommande projekt, som kan vara olika format, till exempel en tv-serie, webb-tv eller kort- eller långfilm.

Årets festival äger rum i Ystad 24-25 april, och kommer sprida ut sig över staden på Ystads konstmuseum, Ystad Studios, samt på vackra biografteatern Scala och hotell Continental, en av Sveriges äldsta biografer respektive Sveriges äldsta hotell.

För mer info om Pixel Skånes filmfestival: www.filmiskane.se/pixel

Kontakt:

Camilla Larsson, festivalchef: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. Sara Dahlman, kommunikationsansvarig: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Stillbild från årets vinjettfilm av Mia Hulterstam och Cecilia Actis.