måndag 13 april 2015

De nominerade till Pixel Talent Award och de utvalda till Pixel Auktionsförrättning är...

Pixel Talent Award är ett av Sveriges största kortfilmspris. Förra året vanns det av Caroline Ingvarsson och hennes Hundvakten, som sedan gav sig ut på prisvinnande festivalturné.
Priset värderas till runt 300 000 kronor och inkluderar kontanta medel, såväl som teknik, lokaler, coaching och utrustning från Film i Skåne, BoostHbg, Solid Entertainment, Rock 'n' Roll Film och Ystad Studios. Satsningen syftar till att optimera de skånska resurserna och främja de skånska filmtalangerna.

Tävlingen riktar sig till filmer som är max 15 minuter långa. Förutom en färdig film, bifogar man också ett synopsis för ett kommande fiktionsprojekt. Juryn består av representanter från de bolag som står bakom priset: Hanna Sohlberg, Film i Skåne; Alexandra Lige Berglund, BoostHbg; Erik Magnusson, Rock’n’Roll Film och Magnus Paulsson, Solid Entertainment.
Nomineringsgruppen består av: Camilla Larsson, Pixel; Sirel Peensaar, Filmpool Nord; Anne-Marie Söhrman Fermelin, Filmbasen/Film Stockholm.
2015 års nominerade är:
Helljus av Julia Thelin. Planerat projekt: ”Brottas”
Jojo, av Alice Kastrup Möller. Planerat projekt: ”Ta tillbaka”
Man Up av SaraKlara Hellström. Planerat projekt: ”Klimakteriemorsan och jag” Måsarnas stad av Sascha Fülscher. Planerat projekt: ”War Diary”
Skärvor av Erik Lindeberg. Planerat projekt: ”Vi gick oss ut i världen en sommar” Torkat blomster av Caroline Eriksson. Planerat projekt: ”Ge allt”
– Dokumentärt, experimentellt, en stämningsfilm, ett finstämt drama, ett gripande porträtt, och en genusreflekterande pratfilm, det är en spännande blandning! Och tittar man dessutom på de planerade projekten blir det än mer intressant, säger Camilla Larsson, festivalchef.
Filmarna kommer att presenteras på Pixels invigning på Biografteatern Scala den 24 april, kl 19.30. Priset delas sedan ut den 25 april, under en galaprisutdelning på Ystad Studios, kl 18.30. Konferencier är radio- och stand up-profilen Kringlan Svensson.
Ny Auktionsförrättning
Nytt för i år är Pixel Auktionsförrättning, där filmare och deras projekt ropas in av högstbjudande produktionsbolag.
De som ska gå under klubban 2015 är:
The Chtulians, av Claystation (Rebecka Ryngfors och Sanne Hellberg) Brottas, av Julia Thelin (även PTA-nominerad)
Känn då, av Malin Englund
Flykten, av Peter Sporremark och Ezzeddine Zein
Små galaxer äter stjärnor, av Anna Hellsten
För pressbilder på PTA-tävlande eller annat kontakta Sara Dahlman, kommunikatör, på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
0736-978100