onsdag 19 augusti 2015

Två skånska filmer i Toronto

Två skånska filmer tävlar i den internationella filmfestivalen i Toronto, en av världens mest tongivande filmfestivaler. Filmerna som tävlar är Under rymdskeppet av Caroline Ingvarsson och Granny’ s Dancing on the Table av Hanna Sköld.

Caroline Ingvarsson tävlar som enda svensk i kortfilmssektionen "Short Cuts" och Hanna Sköld deltar i långfilmssektionen "Contemporary World Cinema". Under Rymdskeppet skildrar en ung flickas vänskap med en lite äldre man och omgivningens syn på denna vänskap. Granny’s Dancing on the Table berättar om Eini  som växer upp tillsammans med sin våldsamme pappa isolerad från samhället.
Caroline Ingvarsson vann Skånes största kortfilmspris Pixel Talent Award tätt följt av manuspriset Efter Bergman, och har utvecklat Under rymdskeppet inom Film i Skånes och BoostHbgs utvecklingsprogram Programmet. Filmen är en samproduktion med Film i Skåne, med stöd av BoostHbg och i produktion av Caroline Drab för produktionsbolaget Dansk Skalle.

”Det är fantastiskt kul att Under Rymdskeppet ska ha världspremiär på en så stor och erkänd festival som TIFF. Efter en lång resa med mycket support och företroende från Pixel Talent Award och Efter Bergman-priset känns det extra kul att filmen har hittat ett hem på den stora festivalscenen. Jag är extremt tacksam till alla somhar varit delaktiga i att göra Under Rymdskeppet till verklighet."
(Caroline Ingvarsson)

Caroline_Ingvarsson

Granny’s Dancing on the Table av Hanna Sköld är också en samproduktion med Film i Skåne, med stöd av BoostHbg och producerad av Helene Granqvist för Nordic Factory Film.

Toronto International Film Festival (10-20 september): http://tiff.net/festivals/festival15
Bilder: Under rymdskeppet av Caroline Ingvarsson. Foto: Benjamin Zadig
Regissör Caroline Ingvarsson. Foto: Glen Baghurs