Årets vinjettfilm gjordes av Melanie Aronson och Ida Åkesson och är filmad på gatan i Malmö.

 

film headshotIda Akesson bw

Melanie Aronson är en filmare, fotograf och konstnär från New York som arbetar med både fiktion och dokumentär och vars filmer har visats på filmfestivaler internationellt.

Ida Åkesson är manusförfattare och filmare och bodde många år i London där hon regisserade ett antal kort- och dokumentärfilmer.

PIXEL 2018 - Vinjettfilm from PIXEL Skånes Filmfestival on Vimeo.

Stort grattis till alla årets vinnare! 

Pixel Talent Award
Jury: Hanna Sohlberg (Film i Skåne), Alexandra Lige Berglund (BoostHBG), Joachim Hedén (Way Creative Films), Magnus Paulsson (Solid Entertainment) och Erik Magnusson (Rock'n'Roll Film)

P4210471
Foto: Chloe Chiang

Emelia Hansson

Med motiveringen: Priset går till en regissör som i sitt filmskapande visar stor närvaro, lyhördhet och talang för regi och gestaltning. Det inre möter det yttre i gränslandet mellan verklighet och magi, där barnens upplevelser står i fokus och tas på stort allvar. Vinnaren av Pixel Talent Award 2018 är Emelia Hansson.



Bästa film klass 1/Pixel Junior
Jury: Amanda Lindblad, Maya Åkeson Rayner och Liam Åkeson Rayner

Vinnare 2 Junior
Foto: Jonna Ölund

Rymdkriget 2 av Jakob Böök och Daniel Blomqvist

Med motiveringen: En ambitiös film med en hög teknisk kvalitet och härliga uttrycksfulla karaktärer som bygger vidare på ett starkt original med ett nytt syfte. Nu enade med gemensamma krafter för att rädda jorden. 

 

Andra pris klass 1/Pixel Junior
Jury: Amanda Lindblad, Maya Åkeson Rayner och Liam Åkeson Rayner

Vinnare 1 Junior
Foto: Jonna Ölund

En Whiteboardfilm av Vera Johansson Stampe

Med motiveringen: Med ett imponerande berättande och en stark teknisk skicklighet, levererar denna film en lekfull och samtidigt ren tolkning i form av ett annorlunda visuellt verk. Konstnärlig, och till ett härligt beat av hårdrock.

 

Tredje pris klass 1/Pixel Junior
Jury: Amanda Lindblad, Maya Åkeson Rayner och Liam Åkeson Rayner

Får man cykla på gångbanan!? av Ellen Olsson, Isak Carlsson, David Franzén, Victor Magnusson och Victor Lindell

Med motiveringen: Alla har en berättelse i sina liv som inte alltid syns på utsidan, och därför är det viktigt att ta hand om varandra. Med en varm humor, och seriösa undertoner förmedlas detta budskap med fina skådespelarinsatser.

 

Bästa film klass 2
Jury: Martin Degrell, Lena Hansson Varheygi och Shahab Mehrabi

winner 2
Foto: Chloe Chiang

Fader Son av Robin Brose

Med motiveringen: Vi drivs framåt i filmen genom en stark dialog i en intim miljö. Ett laddat möte som levereras med en säkerhet utan att skriva publiken på näsan. Det öppna slutet lämnar oss med funderingar och en vilja att föra diskussion kring frågorna filmen lyfter. 

 

Bästa film klass 3
Jury: Martin Degrell, Lena Hansson Varheygi och Shahab Mehrabi

P4210383
Foto: Chloe Chiang

Känn då av Malin Englund

Att i en film på under 15 minuter få med så många aspekter på klass, sexualitet och relationer, med stark tonträff och trovärdighet, visar på en begåvning för och kunskap om filmmediet. Vi har sett en film som jobbar med fördomar och utmanar berättandet i dess egen form. Starkt manus, bra regi och ett säkert fotoarbete.

 

Bästa film klass 4
Jury: Martin Degrell, Lena Hansson Varheygi och Shahab Mehrabi

P4210378
Foto: Chloe Chiang

God Ton av Anneli Ström-Villaseca och Ismaila Jallow

Priset för bästa film i klass 4 går till en skarpt skriven och självsäkert realiserad kortfilm som vet precis vad den vill förmedla och gör det väl. Med humor, intelligens och syrlighet väcker den nya tankar och vrider på perspektiv. Det är en idédriven film vars form och innehåll samverkar på ett effektivt och imponerande sätt.


 

Anagram
s manuspris
Jury: Erik Ahrnbom och Lotta Forsblad, Anagram

Anneli Ström-Villaseca och Ismaila Jallow
God Ton

I ett manuskript som andas både återhållen ilska och en stor portion humor lyckas författarna levandegöra en aktuell konflikt genom ett optimalt utnyttjande av kortfilmsformatets möjligheter.

 

Ebba-priset

Jury: Anna Lönn Franko (WIFT Södra, filmare&manusförfattare), Lisa Fjellman (WIFT Södra, bildkonstnär&filmare), Carin Bräck (manusförfattare&regissör) och Fredric Ollerstam (filmare&producent)

P4210352
Foto: Chloe Chiang

Lingonnatten av Erica Elfström

Regissören har med stor humor och energi tagit sig an ett tabubelagt ämne med ett tydligt kvinnligt perspektiv och en stark kvinnlig huvudkaraktär som vet vad hon vill. Alla filmens karaktärer är som gjutna i sina roller och spelar med komisk precision. Scenografin är mustig och färgrik och speglar det delikata innehållet på ett utmärkt sätt. Klippningen har en rytm som överrumplar, och tittaren dras bokstavligen med i det mer och mer skenande händelseförloppet. Det är en film som lockar till både hysteriska skratt och eftertanke. Att göra bra komedi är en svår konst. Det är skickligt regisserat.



 

Film i Skåne och Doc Lounges pris för bästa dokumentär
Jury: Elin Hörberg (Doc Lounge Lund), Anna Bynkenheim (Doc Lounge Helsingborg), Teres Arvidsson (Doc Lounge Malmö), Erika Hallgren (Doc Lounge Malmö) och Anna Andersson Björk (Doc Lounge Malmö)

P4210363
Foto: Chloe Chiang

Swedish Dream av Sadik Salem och Johannes Rydinger

En visuellt vacker skildring av staden som både bokstavligen och symboliskt utgör porten till Sverige och ett nytt liv. Med fint flow genom karaktärernas berättelser och drömmar gestaltar den samtiden och ett brännande aktuellt ämne på ett ärligt sätt som inte lämnar någon oberörd.

 

Bästa VR
Jury: Erika Wasserman, Elena Malakhatka och Bjarke Pedersen

P4210377
Foto: Chloe Chiang

Flykten från Sverige av Josepha Wessels, Fitore Osmanaj och Pär Moberg

One of the strongest things with Virtual Reality is that you are placed in the middle of the experience and is forced to engage directly with what happens around you. You cannot escape the emotional connection you get from the story that you suddenly are a part of. Even with the technical shortcomings the piece has, the core of the experience is very strong and we hope to see future iterations of the piece. Escaping the bombing of your city and being harassed all the way to safety left us with an emotional unease we will remember for a long time.

 

Bästa ljud

Jury: Martin Degrell, Lena Hansson Varheygi och Shahab Mehrabi

P4210374
Foto: Chloe Chiang

Jen Tamayo Jörfjord
Preri Foon

Ett suggestivt, stämningsskapande ljudarbete, som starkt bidrar till att bygga upp den filmiska miljön. Ljudet etablerar en ton och stämning som samspelar med resten av de filmiska uttrycken på ett konsekvent och lyhört sätt och förstärker därigenom upplevelsen av verket.

Bästa klipp

Jury: Martin Degrell, Lena Hansson Varheygi och Shahab Mehrabi

Jen Tamayo Jörfjord
Preri Foon

Genom ett rytmiskt klipparbete sugs vi in i en gåtfull stämning. Klipparen lyckas med enkla medel komprimera filmens olika uttryck och få publikens fulla uppmärksamhet på kort tid. De medvetna och tonsäkra valen skapar en suggestiv helhet som leder oss fram till såväl en narrativ som faktisk förlossning.

 

Bästa foto
Jury: Martin Degrell, Lena Hansson Varheygi och Shahab Mehrabi

P4210368
Foto: Chloe Chiang

Jakob Gustafsson och Lydia Arvidsson Shukur
Han och historien gröpte ut ögonen på mig, därför gjorde jag det samma på dig

I denna film utgör fotot en helt integrerad och kongenial del av berättandet. Det är poetiskt och en starkt drivande berättarkomponent. Verket är omöjligt att skilja upp i sina olika delar, en helgjuten film helt enkelt.

 

Bästa musik
Jury: Martin Degrell, Lena Hansson Varheygi och Shahab Mehrabi

Han och historien gröpte ut ögonen på mig, därför gjorde jag det samma på dig

Musiken är en bärande byggsten i denna poetiska film. Som en berättarkomponent är den integrerad med resten av uttrycken och har en aktiv plats i berättandet av filmen. Det fina samspelet mellan musik, klipp och foto sätter en stämning som snabbt fångar vår fulla uppmärksamhet. 

 

Bästa skådespelare
Jury: Martin Degrell, Lena Hansson Varheygi och Shahab Mehrabi

Emma Österlöf i Känn då

Priset för bästa skådespelare går till en person som med små, uttrycksfulla gester och ett naturalistiskt, trovärdigt spel, helt och fullt levandegör sin rollfigur för oss. Som åskådare ser vi rollfiguren, och inte skådespelaren, leverera replikerna – med en tonträff som känns genuin genom alla de känslolägen filmen kräver av sina aktörer.

 

Hedersomnämnande
Jury: Martin Degrell, Lena Hansson Varheygi och Shahab Mehrabi

winner 4 kopia
Foto: Chloe Chiang

Skådarna av Kim Sundbeck och Paolo Iskra

Juryns hedersomnämnande går till en film som ger oss en kärleksfull skildring av en obskyr värld befolkad av passionerade entusiaster och flygande fjäderfän. Det är en dokumentär som kommer nära sina färgstarka intervjuobjekt, alltid med värme och respekt, aldrig med cynism eller fördomar. Allt är presenterat med fint foto i stämningsfulla miljöer.


 

Publikens pris

P4210389
Foto: Chloe Chiang

Leka gömme av Mattias Thernström Florin, Marcus Thernström Florin och Andreas Paulsson

Vad alla vinster innebär kan du läsa här.

PIXEL JUNIOR

Filmpass 1, kl 10:30:
JAKTEN PÅ VATTENMELONEN
The Darkness of the Duck Army
Ett par grabbar som tar det lugnt
Päron mot äpplen
Häftstiftet
Fredagen den trettonde
Super Mario
Rymdkriget
TRUMP vs HILLARY
The Meto Complex
Hereus - och Yara'm Zaacs vrede
EN WHITEBOARDFILM
Dryg Kompis
VA FAN?
Levande linjer
SUPER KNIGHT: A MOVIE

Filmpass 2, kl 11:20:
Rymdkriget 2
Bollen
Sven Gren som programledare
Får man cykla på gångbanan!?
Skejtkompisarna
Röda gubben
Catwalk
Dödens high five
en liten film
Rymdpingvinen
Tina försvinner
Den magiska tidsmaskinen
Bli vegetarian
Blubb
Den Galna Zombieplaneten
APOKALYPSMANNEN

Filmpass 3, kl 13:00:
Hamburger-restaurangen
DJUREN
En vanlig skoldag
Ryktet
GURK-NAPPNINGEN
Den galna boxningsmatchen
Humlans resa
Hur En Gangster Kommer In På Nobelmiddagen
Torden
Den magiska cykeln
Rump Vs Clinton
Adams film
Stökig elev
DEN EPISKA STÖLDEN
Marshmellowen och karamellhäxan
Det helt seriösta & riktiga SLUTET

PIXEL

Filmpass 1, kl 10:15:
Är Det Viktigt För Dig?
Leka gömme
Fido
Med Kroppen Som Slagfält
Jaja jojo
FLY
Biblioteksharmoni
No Regrets
Paroikofagi
Zen enligt Farmor

Filmpass 2, kl 11:55:
Fia med Knuff
Skådarna
Orappt
Vi var tre
Jack and the jollybeans
Clean
Fader Son
Carry a Couch part II - The short documentary

Filmpass 3, kl 14:15:
Känn då
Lingonnatten
Swedish Dream
Preri Foon
Outside the Box
Fly Mig
BORTKOPPLAD
God Ton

Filmpass 4, kl 16:55:
När jag var liten hittade jag en grotta
Dream House Dreams
Riktig mamma
Vänskap över tid
LOOP
When I Was Four
Han och historien gröpte ut ögonen på mig, därför gjorde jag detsamma på dig
Storsatsningen
Går sönder
Rökning gör dig inte cool
Det är lätt att dö, det svåra är att leva

 

Pixel JR jury

Här är årets Pixel Junior jury: Liam Åkeson Rayner, Amanda Lindblad och Maya Åkeson Rayner!

Amanda Lindblad 
Amanda är utbildad inom Medie- och Kommunikationsvetenskap på Malmö Högskola. Idag arbetar hon som scenkonstproducent på Banditsagor där hon producerar teater för både barn och vuxna. På fritiden driver hon och vänner föreningen Carbs Studio, en film- och konststudio i Malmö. Tidigare har hon arbetat på BUFF Filmfestival och har under fyra års tid valt ut kortfilm till festivalen. 

Liam Åkeson Rayner & Maya Åkeson Rayner
Team LiaMaya består av syskonen Liam och Maya. Tillsammans gör den kreativa duon både animation och spelfilm, ritar serier, gör dockor och spelar musik. Liam älskar att skapa karaktärer, har tecknat så länge han kan minnas. Maya älskar vatten, och har simmat sedan hon föddes.  Båda drömmer om en framtid både framför och bakom kameran. Tillsammans har de gjort många filmer, varav flertalet har varit nominerade i filmfestivaler i såväl Sverige som utomlands. De har fått flera utmärkelser och priser, bland annat vann deras film Now or Never priset ”Bästa film” i Klass 2 på Pixel 2017.

Pixeljury sfw

Här är årets jury! 

Lena Hansson Varhegyi
Lena Hansson Varhegyi har lång erfarenhet i filmbranschen och har jobbat som bl a inspelningsledare, produktionsledare, producent, filmkonsulent och ansvarig lärare för producentutbildningen vid Danska filmskolan. Hon är utbildad vid Dramatiska institutet, har frilansat som filmarbetare, och jobbat med bl a SVT och Svenska filminstitutet. 

Shahab Mehrabi
Examinerad från Fridhems filmlinje studerar Shahab nu sitt andra år på Akademin Valand. Hans första film, Indirekt, tävlade i Pixels filmfestival 2016 och vann priset för bästa manus. Hans andra och senaste film, Götaplatsen #flerochfler hade sin premiär under Göteborgs filmfestival i år och vann Startsladdenpriset för Best Swedish Short. 

Martin Degrell
Martin Degrell är filmkritiker, skribent och diverserarbetare inom kulturvärlden. Hans alster har publicerats i otaliga publikationer, och han skriver återkommande för bland annat TVdags. När han inte skriver artiklar, producerar poddar eller utvecklar filmmanus jobbar han som forskningsadministratör på Lunds universitet. 

 

Anneli intervju jpg

Sist ut av våra nominerade för årets Pixel Talent Award är Anneli Ström-Villaseca! Hon är nominerad med God Ton som var inspirerad av en verklig händelse och det nya projektet Våra kroppar faller där hon använder sig av sina egna erfarenheter. Vår praktikant Klara tog ett snack med Anneli om sin inspiration till att skapa film och hur hon får utlopp för sina känslor genom att gestalta orättvisor i samhället.

Hur känns det att vara nominerad till Pixel Talent Award?
– Det är jätteroligt, det känns väldigt fint att ett projekt som Våra kroppar faller uppmärksammas!

Vad var din inspiration bakom God Ton?
– Det var en kortfilm som jag och Ismaila Jallow bestämde oss för att regissera och producera tillsammans. Den är inspirerad av en situation som uppstod när vi pluggade film ihop. Vi tänkte att det vore intressant att utforska, bena ut och göra en film utav den händelsen.  

Berätta lite om det planerade projektet du vill göra om du vinner!
– Projektet heter Våra kroppar faller. Det är en film som befinner sig i ett gränsland mellan dokumentär och fiktion, där jag tillsammans med arbetare i mansdominerade yrken kommer undersöka vad det innebär att bära på minnen av att ha skadas av arbete eller att ha en kollega som har skadats, eller i värsta fall dött på grund av arbetsrelaterade olyckor.

Inspirationen kommer dels från att jag har vuxit upp i en arbetarfamilj och att jag själv har jobbat väldigt mycket med arbeten som har slitit mycket på kroppen. Känslan av en underliggande orättvisa i hur kroppar värderas och behandlas så olika i samhället, att behöva gå sönder på grund av arbete, har gjort mig väldigt arg. Det är förjävligt att det behöver se ut såhär för så många människor. Att somliga till och med går till sina arbeten och dör. Sen blev nästa steg att fokusera på just mansdominerade yrken.

Vad inspirerar dig till att skapa film?
– Det handlar dels om att själv få skapa, berätta och vara kreativ tillsammans med andra men också att vilja göra något konstruktivt när jag blir arg på något i stället för att bara vara arg för mig själv. Film går att arbeta med på så många olika sätt och hjälper mig att inte behöva landa i en känsla av total uppgivenhet över samhället vi lever i. När något jobbigt händer så brukar jag tänka att “då får det fan bli en film av det här”. För mig handlar också film om att få skapa nya bilder och sätt att se på människor. En viktig vändpunkt och något som fick mig att tänka “jag kan också hålla på med film” var när jag såg Gabriela Pichlers Äta sova dö för första gången. Det betydde jättemycket för mig och är fortfarande en film jag faller tillbaka på som gör mig lite modigare och väldigt inspirerad.

Pixel Talent Award delas ut i slutet av festivaldagen den 21:a april på minglet på Far i Hatten. Totalt är fyra personer nominerade till Pixel Talent Award, läs om de andra tre här: EmeliaErica och Paolo.

Paolo intervjubild

Paolo Nobis Sandén är den tredje nominerade till Pixel Talent Award, med sin film Jaja Jojo och det planerade projektet Solo! Vår praktikant Klara pratade med Paolo om hans inspiration bakom de två projekten och hur han har lyckas kombinera sina olika intressen med sitt filmskapande.

Först och främst, hur känns det att vara nominerad?
– Det är jätteroligt! Jag är ju född och uppväxt i Skåne och hade tänkt fortsätta göra film här, så det är väldigt stort för mig att bli nominerad.

Vad fanns det för tankar bakom Jaja Jojo?
– Jag ville göra en film med mycket prat och repliker och dessutom med mycket som händer omkring kameran, som rörelse och förflyttning. När jag kom på idén tänkte jag att det skulle vara intressant för publiken om man kunde komma in i samtalet och försöka lista ut både vart samtalet och huvudpersonen var på väg.

Berätta lite om ditt nya projekt Solo!
– Den heter Solo! Det är en kortfilm på 15 minuter som handlar om förberedelserna inför en skolavslutning på en högstadieskola. Sen så utspelas den på repetitionerna innan själva avslutningen där man får se de vanliga akterna – bandet, de dansande tjejerna och en kille som spelar piano. Men så dyker det upp en ny person, en ganska tyst tjej på skolan som säger att hon vill uppträda med ett solo. När hon uppträder så är det ett väldigt oväntat solo än vad någon där inne hade kunnat tänka sig.

Idén kom från att jag brukade spela i ett band och uppträda på avslutningar och det brukade vara samma typ av personer som uppträdde. Så jag tänkte att det skulle vara väldigt intressant om någon helt ny hade dykt upp som uppträdde för att uttrycka något väldigt djupt och ärligt istället för att uppträda för det är häftigt eller förväntas av en. 

Vad är det som driver dig till att skapa film?
– Jag har alltid tyckt väldigt mycket om att se på film och har haft ett väldigt stort intresse för det. Sen är jag också väldigt intresserad av musik och att skriva och då kändes det som film är det perfekta mediet för att samla alla de olika delarna. Man kan då berätta historier men samtidigt jobba med bland annat ljud, musikläggning, foto och komposition. Film kan då kapsla in väldigt många olika uttryck på en och samma gång.

Pixel Talent Award delas ut i slutet av festivaldagen den 21:a april på minglet på Far i Hatten. Vi släpper en intervju med de nomnierade om dagen denna veckan, läs de tidigare två här: Emelia och Erica.

Erica intervjubild

Erica Elfström är den andra nominerade för Pixel Talent Award. I år tävlar hon med Lingonnatten, och det nya långfilmsprojektet Ester. Vår praktikant Klara pratade med Erica om mens som ämne i komedier och John Bauers fru Esters bortgång i en ”svensk Titanic”.   

Hur känns det att vara nominerad?
– Det känns roligt men också lite pirrigt!

Du är nominerad med Lingonnatten, hur var det att arbeta med den filmen?
– Jag fick manuset av en vän och kollega, jag tyckte först att det var ett ganska galet manus och blev sådär provocerad. Men sen så tänkte jag att det var ganska roligt att jobba med ett ämne som känns ganska outforskat eftersom Lingonnatten är en komedi som handlar om mens. Det finns ju mycket om mens men det finns ju inte så mycket som utforskar ämnet på ett humoristiskt sätt. Så då blev jag taggad på att göra en film som är ganska extrem och att tänka på det lite som en splatterfilm med mens.

När jag började jobba med projektet så kom det fram personer med sina egna menshistorier, så det kändes som det fanns en igenkänningsfaktor, vilket fick projektet att kännas roligare att jobba med. Sen tycker jag att det är väldigt kul att jobba med skam, vi är så mänskliga när vi skäms.  

Berätta lite om det nya projektet du vill genomföra om du vinner!
Ester handlar om John Bauers fru som också var konstnär och parets levnadsöde som är ganska tragiskt eftersom de omkom i en båtolycka på Vättern. Hela historian känns lite som en ”svensk Titanic”. Det känns intressant att berätta om hur Ester är på väg mot sin ateljé i Stockholm men faller på vägen. Det finns också mycket att utforska i Esters historia, som vilka levnadsvillkor hon hade som kvinna på den tiden och en del av dessa villkor kan man nog som kvinna känna igen idag.

Vad inspirerar dig att jobba med film?
– Jag tycker väldigt mycket om film som medium för det får plats med alla konstnärliga uttryck. Jag får jobba med ljud, musik, text och bild och jag nöjer mig sällan med en av dem, utan jag vill ha allt!

Det var först när jag började skapa film som att jag kände att jag hade kommit hem. Innan jag började med film så sökte jag ganska mycket i de andra konstformerna men när jag började med film kändes det som allt föll på plats. Det är lite av den känslan och att jag känner att jag har det tålamod som krävs för att skapa film som fortsätter att driva mig.

Pixel Talent Award delas ut i slutet av festivaldagen den 21:a april på minglet på Far i Hatten. Igår presenterade vi den första nominerade, Emelia.

EMELIA INTERVJU Ny jpg

Emelia Hansson har en bakgrund som skådespelerska och har tidigare varit med på Pixel för sitt arbete framför kameran, men i år är hon en av de fyra nominerade till Pixel Talent Award för sitt jobb som regissör. Hon tävlar med sin kortfilmsdebut Dagfjäril och ett nytt långfilmsprojekt inspirerat av Moa Eriksson Sandbergs bok Den första flickan skogen möter. Vår praktikant Klara tog ett snack med Emelia om hur det känns att ha blivit nominerad. 

Hur känns det att vara nominerad? 
– Det känns både jättefint och overkligt. Jag blev så lycklig när jag fick beskedet. Jag har varit på festivalen många gånger tidigare, fast då som skådespelare. Flera av mina vänner har tävlat (och vunnit) priset tidigare år. Att bli nominerad med Dagfjäril som är min regidebut känns fantastiskt! Det har varit en lång resa där jag kämpat mycket för visionen och att få det erkännandet av en nominering för Pixel Talant Award känns stort - särskilt när det är ett pris som många av de filmskapare jag ser upp till har tävlat om innan.

Berätta lite om det projekt du vill göra om du vinner Pixel Talent Award? 
– Jag vill göra en långfilm av boken Den första flickan skogen möter av Moa Eriksson Sandberg. Jag blev väldigt berörd när jag läste den och känner igen mycket av mig själv i berättelsen – något jag tror att de flesta kan. Det är en coming to age berättelse om den skavande tiden mellan att vara barn och ungdom. Jag tycker att det saknas berättelser om den tiden, i gränslandet där man får ompröva allt man vet från barndomen. Där världen växer till något som ens föräldrar inte kan skydda en ifrån.  

Vad inspirerade Dagfjäril?
– Jag såg en surrealistisk bild av en kvinna som ammade en vuxen man i bebisformat och fick en ”aha”-upplevelse. Jag har länge velat prata om medberoende mellan förälder/barn och förstod hur jag skulle berätta den när jag såg fotot. 

För mig var det viktigt att visa det här subjektivt från ett barns perspektiv. Vuxnas heder går många gånger före barnets bästa. Därför ville jag berätta den här historien genom åttaåriga Emma som fyller luckor där logik saknas med fantasi och som skyddar sin fantastiska hjälte-pappa från honom själv genom att dela upp honom i tre (hjälten, monstret och bebisen).

Vad inspirerade dig att skapa film?
– Jag har agerat sen jag var liten och har alltid haft en stor nyfikenhet för skapandeprocessen. När jag började göra film 2012 kom jag i kontakt med många inspirerande filmskapare och de samtal vi haft genom åren har utvecklat mig som skådespelare, manusförfattare och nu regissör. Vid nya insikter har jag tänkt ”hm, hur kan jag använda den här kunskapen i mitt skapande”. Att gå från skådespelare till att regissera kändes som ett enormt stort steg, men mycket av det som jag har gjort de senaste åren har ändå lett upp till det. Jag tror att det är den kunskapstörsten och drivet att utmana mig själv som fick mig att tillslut ta steget att våga regissera.

Pixel Talent Award delas ut i slutet av festivaldagen den 21:a april på minglet på Far i Hatten. Håll utkik här för de andra nominerade längre fram! 

Vi är så glada att Doc Lounge vill samarbeta med oss, och delta i juryn för priset för bästa dokumentär. Förutom en samproduktionsinsats på 25 000 kr från Film i Skåne får nu vinnaren också visningar på Doc Lounge i Malmö, Lund och Helsingborg!

Doc Lounge samlar och engagerar människor kring unika dokumentärfilmsevenemang där filmvisningar kryddas med allt från regissörsbesök och samtal med experter till konserter och konstinstallationer. Doc Lounge har sedan starten 2006 expanderat till ett visningsnätverk med 19 officiella Doc Lounge-klubbar, och huvudkontor i Malmö.

DocLounge

Upp igen!